miercuri, 28 noiembrie 2012
miercuri, 21 noiembrie 2012
Școala parinților
ŞCOALA GIMNAZIALA „GRIGORE
SILAŞI”
BECLEAN
nr
1272/20.09.2012
PROIECT PENTRU PARTICIPAREA LA
CONCURSUL DE ACORDARE A GRADAŢIEI DE MERIT
1.
Date privind aplicanţii:
1.Nume şi prenume: MOLDOVAN
RAVECA
Titular la: Şcoala Gimazială „Grigore Silaşi” Beclean, BN
Specialiatea: învăţătoare
Tel./Fax: 0754 520266
E-mail: raveca_moldovan63@yahoo.com
Semnătură
2.Nume şi prenume: ARPĂŞTEAN DORINA
Titular la: Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi”
Beclean, BN
Specialitatea: profesor
Tel/Fax:0744635999
E-mail:fam_arpastean@yahoo.com
Semnătura:
|
2. Tema/titlul proiectului:
„ÎMPREUNĂ VOM REUŞI!”
( ŞCOALA PĂRINŢILOR )
Domeniul: Educaţia civică
MOTO: „Totul
educă: oamenii, lucrurile, fenomenele, dar în primul rând
şi în cea mai mare
măsură, oamenii. Între aceştia primul loc îl ocupă
părinţii şi
educatorii” – A. S. Makarenko, „Cartea pentru părinţi”
3.Colaboratori:
Dir. prof.RUS VASILE
GABRIEL- Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi”
Psiholog prof.Orban Ioan- Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi
Înv.
Muntean Timea-Şcoala Generală Uriu
|
4. Locul desfaşurării proiectului (unitatea / unităţile de învăţământ în
care se derulează proiectul) :
Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi” Beclean, BN
5. Durata proiectului:
Octombrie 2012 – Iulie 2016
*cu raportare anuală către CA de
lucru: iunie 2013, 2014,2015,2016.
6. Diagnoză relevantă
pentru obiectivele proiectului, la depunerea proiectului / analiza SWOT
Puncte tari:
§ Cunoaşterea elevilor de către învățător /diriginte.
§ Cunoaşterea familiilor din care provin
elevii.
§ Implicarea şi atragerea părinţilor în
rezolvarea problemelor şcolii.
§ Asigurarea condiţiilor pentru activitatea
şcolară de către unele familii.
§ Promptitudinea cu care răspund părinţii
elevilor clşasei a IV-aA și a VII-aC la chemările şcolii.
Puncte slabe:
§ existenţa unor familii în care cel puţin
unul dintre părinţi este plecat la muncă în străinătate;
§ existenţa unor familii care nu se
interesează de situaţia elevilor, nu răspund nici la chemările şcolii ;
§ familiile nu cunosc toate problemele
care-i preocupă pe copii;
§ părinţii nu sunt alături de copii în
petrecerea timpului lor liber.
Oportunităţi:
§ Posibilitatea creşterii
randamentului şcolar prin implicarea tuturor factorilor educaţionali în
procesul instructiv –educativ.
§ Creşterea de oferte
educaţionale prin curriculum la decizia şcolii.
§ Diversificarea activităţilor
extraşcolare şi implicarea părinţior alături de elevi şi dascăli în
desfăşurarea şi pregătirea acestora.
§ Consilierea părinţilor de către
dascăli, pentru cunoaşterea copiilor
şi înţelegerea problemelor dintre părinţi şi copii.
§ Dezvoltarea personalităţii
complexe a copiilor prin implicarea acestora în proiecte educaţionale
diferite, concursuri, festivaluri.
§ Contactul permanent al
instituţiilor şcolare cu colectivele de părinţi şi alţi factori educaţionali
din comunitate.
Riscuri/ameninţări:
§ Rezultate din ce în ce mai
slabe ale elevilor la învăţătura.
§ Creşterea numărului
elevilor cu abandon şcolar.
§ Creşterea numărului de cazuri
de indisciplină.
§ Creşterea instabilităţii
emoţionale şi lipsa de comunicare a elevilor cu părinţii, învăţătorii,
profesorii şi colegii.
§ Izolarea copiilor cu probleme
comportamentale de către colegii de grup.
|
7. Contextul/justificarea proiectului (maxim ½ pagina) – utilizati
statistici, informatii pe cele patru comportamente dorite cf. obiectivelor
standard):
Rolul şcolii devine din ce în ce mai
important în societatea actuală. Realiza-rea unui parteneriat eficient
profesor- elev- părinte este unul dintre dezideratele actuale ale procesului instructiv- educativ.
Există însă şi
situaţii în care apar bariere de comunicare între cadrele didactice şi părinţii
elevilor, între părinţi şi copiii acestora având drept cauze lipsa de
experienţă cât şi lipsa spiritului de echipă, atât la unii cât şi la ceilalţi.
Pentru a preveni apariţia unor astfel de situaţii mi-am propus ca acţiunile
acestui proiect să conducă la:
-dezvoltarea
atitudinii pozitive faţă de şcoală atât la părinţi cât şi la copii; -îmbunătăţirea relaţiilor părinte – copil,
părinte – şcoală, copil - şcoală;
-conştientizarea,
de către părinţi, a importanţei pe care timpul liber îl are în
viaţa unui copil/tânăr şi cât de util este ca părinţii
să se implice în modul în care copiii
lor petrec acest timp, sprijinind dezvoltarea personală a acestora;
- desfăşurarea
de activităţi comune: elevi, părinţi, educatori
-identificarea
tuturor familiilor ce întâmpină probleme în creşterea şi educarea acestora.
8. Obiectivul general (în acord
cu planul de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ), obiectivele
specifice (conform OM nr.
5106/01.09.2010, art. 11)
Înlăturarea barierelor de comunicare între cadrele
didactice şi părinţii ele-vilor, între părinţii şi copiii acestora astfel încât să se creeze
un mediu de încredere, echilibrat, în care copilul să se manifeste neîngrădit.
9.Obiectivele specifice ale proiectului:
ü creşterea stimei de sine, a încrederii în
forţele proprii a copiilor;
ü înţelegerea mai bine a ceea ce se întâmplă în şcoală de către
părinţi;
ü obţinerea de rezultate mai bune la
învăţătură, indiferent de nivelul socio-economic, etnie sau de nivelul de
educaţie al părinţilor;
ü micşorarea numărului de absenţe;
ü conştiinciozitate în efectuarea temelor de
acasă;
ü scăderea violenţei verbale şi fizice între
elevi;
ü implicarea părinţilor în colaborarea cu
alţi membrii ai comunităţii şcolare pentru crearea unui climat care să sprijine
învăţarea, atât în şcoală cât şi în afara ei;
ü implicarea părinţilor în petrecerea
timpului liber de către copii.
ü sa formeze un
parteneriat profesor- elev- părinte, în
vederea menţinerii unei bune comunicări.
10. Descrierea colectivului de elevi (grupul ţintă
din proiect):
Elevii claselor: a IV-a A şi a
VII-a C
Clasa de elevi pe care o conduc -cls.
a IV-a A, cuprinde un număr de 21 de elevi : 9 fete şi 12 băieţi. Împreună cu
aceşti elevi, în anul şc.2011-2012 am
editat volumul de creaţii literare
“Anotimpuri…”; am imprimat
albumul de colinde “Noi umblăm şi colindăm “ (anul şc. 2010-2011); am participat la numeroase concursuri pe
teme de: Matematică , Lb. şi lit. română, Ab. Practice, Ed plastică, de nivel
naţional, în urma cărora am obţinut numeroase premii; am participat în
fiecare an la Zilele Oraşului şi Zilele Europei cu dansuri moderne, pe scena
oraşului nostru; am derulat diverse
proiecte educaţionale în care , o puternică implicare au avut-o şi părinţii acestora. Împreună cu
părinţii am derulat proiectul “Şcoala părinţilor”(în anul şc. 2011-2012)
finalizându-l cu o interesantă revistă sub acelaşi nume.
|
11. Relevanţa proiectului în acord cu nevoile
colectivului de elevi din proiect:
Fondarea unei “reţele” de ajutor interfamilial
în ceea ce priveşte educaţia şi supravegherea
copiilor , subliniindu-se nu numai necesitatea colaborării şcoală –familie, dar şi a părinţilor între ei
.
Rolul
acestui proiect este de a îmbunătăţi relaţiile dintre părinţi, copii şi şcoală
12. Complementaritatea cu alte proiecte/programe,
experienta anterioara :
În anul
şcolar 2011-2012 am derulat, cu aceeaşi clasă de elevi, proiectul
„Şcoala părinţilor” , care s-a finalizat cu revista sub
acelaşi nume şi la cererea părinţilor, dornici de-a mai învăţa câte ceva, am
hotărât să continuăm acest proiect şi în acest an şcolar, implicând şi alţi
părinţi interesaţi, din şcoala noastră.
13. Descrierea activităţilor propuse în proiect şi
a rezultatelor anticipate (se vor
avea în vedere obiectivul la care răspunde activitatea, resursele necesare,
orizontul de timp):
A. Prezentarea proiectului: Exerciţiu de spargere a gheţii: PĂRINŢII COPIILOR – chestionar de cunoaştere a familiei copilului (fişa
1) Împărţirea mapelor ce cuprind descrierea proiectului şi a programului
activităţilor
Prezentarea obiectivelor propuse
în cadrul proiectului
Prezentarea programului de
activităţi
B.MODUL
I : CUNOAŞTEREA DE SINE
Exerciţiu de spargere a
gheţii : VÂNĂTOAREA COMORILOR :
fiecare participant primeşte o coală de hârtie, care se imparte în 6- 9 domenii,
corespunzând unei preferinţe.
Prezentarea unor metode de stimulare a comunicării eficiente, bazate pe
propria percepţie, dar şi pe felul cum suntem percepuţi de cei din jur :
elevii se impart în trei grupe , fiecare
grupă având de lucrat cu una din următoarele metode :
1 .EU ÎN
OGLINDA : fiecare
participant trebuie să facă portretul moral al colegului din stânga, alegând
cinci trasături semnificative
2.CINE SUNT
EU ? (fişa 2)
b.Discutarea metodelor propuse
c.Evaluarea zilei: fiecare
participant va scrie pe un post-it cuvântul care îl reprezintă la sfârşitul
acestui modul, urmând ca acestea să fie lipite pe o coală de flip-chart (
colaj) şi să fie expuse.
C.
MODUL II : ViolenŢa verbalĂ Şi
fizicĂ În rÂndul elevilor
a. Exerciţiu de spargere a
gheţii: ECUSONUL PERSONAL -
fiecare participant va primi un dreptunghi de hârtie colorată pe care
îsi va trece pre-numele, în centru, iar în colţul din dreapta sus va scrie
culoarea preferată, ur-mând ca apoi să argumenteze, în cadrul unei discutii,
alegerea facută. b.Prezentarea suportului
teoretic cu ajutorul videoproiectorului
c.Întocmirea unui orar
– pentru activităţi de intervenţie personalizată cu părinţii;
D. MODULUL III : RELAŢIA PĂRINTE – ELEV- prezentare teoretică şi activităţi practice Prezentare: Psiholog şcolar prof. Orban Ioan Activităţi practice:
Elevii vor completa chestionarul “Familia: refugiu, închisoare sau şcoală a iubirii”(fişa 3)
OPTMIZAREA RELAŢIEI PĂRINTE – ADOLESCENT (FIŞA 4) - CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI -
OPTIMIZAREA RELAŢIEI PĂRINTE ADOLESCENT(fişa 5) - CHESTIONAR PENTRU ELEVI -
E. MODULUL iv : Relaţia profesor - elev ; profesor –
părinte
Profesor şi elev –
parteneri în învăţare (prezentare teoretică -
fişa 6) Prezentare: psiholog
şcolar prof. Orban Ioan
Chestionar: Încearcă să fii sincer! (pentru elevi fişa 7) Chestionar COLABORAREA ŞCOALĂ – FAMILIE şi discutarea
rezultatelor (fişa 8)
F. MODULUL v : Programul
zilnic al elevului Chestionar: Programul meu zilnic (fişa 9), semnat de
părinţi şi discutat cu elevii;
Stabilirea unui program zilnic cât
mai corect şi potrivit pentru vârsta pe care o au elevii.
G. MODULUL VI : colegialitatea între elevi
Invitat dir. Prof. Rus
Vasile Gabriel
Test de
bună purtare (fişa 10) aplicat în fiecare săptămână - concluzii
14.Grafic activităţi:
Activitate/
subactivităţi
|
TERMEN
(2012/2013)
|
Responsabili
|
|||||||||
S1
|
S2
|
S3
|
S4
|
S5
|
S6
|
S7
|
S8
|
S9
|
|||
1. Prezentarea proiectului
|
Elevi
părinţi
|
||||||||||
2. „Cunoaşterea de sine”
|
Înv. Moldovan R.
Elevi cls IV ; VII
Psiholog Orban I.
|
||||||||||
3.”Violenţa verbală şi fizică
asupra elevilor”
|
Înv.
Raveca M.
Prof.
Dorina A.
elevi
|
||||||||||
4. ”Relaţia părinte-elev”
|
Înv.
Raveca M.
Prof.
Dorina A.
Psih. Orban I.
elevi
|
||||||||||
5.”Relaţia profesor- elev;
profesor-părinte”
|
Înv.
Raveca M.
Prof.
Dorina A.
Psih. Orban I.
elevi
|
||||||||||
6.”Programul zilnic al elevului”
|
Înv.
Raveca M.
elevi
|
||||||||||
7.”Colegialitate între elevi”
|
Inv.Raveca M.
Psih. Orban I.
elevi
|
||||||||||
8. Evaluare finală
|
Înv.Raveca M.
Dir. Rus Vasile Gabriel
Psih. Orban Ioan
Prof. Dorina A.
Elevi
|
||||||||||
ROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
PROPUSE
Nr. Crt.
|
Tema/ Conţinutul
activităţii
|
Public ţinta
|
Data/ durata
|
Locul
|
Coordonator
|
1
|
Prezentarea
proiectului:
ÎMPREUNĂ VOM REUŞI!
|
38elevi
părinţi
|
1
ora
Octombrie
2012
|
Sala
de clasa
|
Inv. Raveca Moldovan
Prof. Dorina A.
Psih. Orban I.
Psih.Eva S.
|
2
|
CUNOAŞTEREA
DE SINE -
activităţi practice
|
38elevi
|
2
ore
octombrie 2012
|
Sala
de clasa
|
Inv. Raveca Moldovan
Prof. Dorina A.
Psih.Orban I
Psih.Eva S.
|
3
|
Violenţa verbală şi
fizică în rândul elevilor - prezentare
teoretica
|
38elevi
părinţi
|
1
ora
decembrie
2012
|
CDI-ul şcolii
|
Înv. Raveca Moldovan
Agent Poliţe
Consilier şc.
Psiholog şc.
|
4
|
RELAŢIA PĂRINTE –ELEV prezentare teoretică şi activităţi practice
|
38părinţi
elevi
|
2
ore
ianuarie
2013
|
CDI-ul şcolii
|
înv.Raveca Moldovan
Prof. Dorina A. Psih. Orban I
Psih.Eva S.
|
5
|
Relaţia
profesor - elev ; profesor – părinte
- prezentare teoretică
şi activităţi practice
|
38părinţi
elevi
|
2
ore
februarie
2013
|
CDI-ul şcolii
|
Inv.Raveca M.
Prof.Dorina A.
Psih. Eva S. Psih.Orban I.
|
6
|
Programul zilnic al
elevului - activităţi
practice
|
38părinţi
elevi
|
1
oră
Martie
2013
|
Sala
de clasa,
|
Inv.Raveca Moldovan
Prof. Dorina A
|
7
|
colegialitatea între
elevi - prezentare
teoretică şi activităţi practice
|
38elevi
|
1
oră
mai
2013
|
Sala
de clasa
|
Inv.Raveca M.
Consilier şcolar psiholog Orban Ioan
|
8
|
EVALUARE
FINALĂ
|
38elevi
părinţi
|
1
ora
iunie
2013
|
CDI-ul şcolii
|
Înv.Raveca M.
Dir. Rus Vasile Gabriel
Consilier şcolar
Psih. Orban I.
Psih.Eva S.
|
15. Precizarea indicatorilor de realizare imediată
(output), respectiv aceştia măsoară produsele şi serviciile realizate în
cadrul proiectului şi sunt corelaţi cu activităţile şi obiectivele specifice
ale proiectului, precum şi precizarea indicatorilor de
rezultat (result) care reprezintă modalitatea de măsurare
a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi directe ale proiectului
pentru grupul ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul proiectului şi a indicatorilor
de impact (reprezintă consecinţele indirecte şi pe termen lung ale
proiectului)
Rezultate:
îmbunătăţirea relaţiilor părinte – copil;
părinte – şcoală; copil – şcoală, în
peste 90% din cazuri, care să conducă
la:
Ø obţinerea de rezultate mai bune la
învăţătură (note mai mari)
Ø micşorarea
numărului de absenţe;
Ø micşorarea numărului de elevi ce vin cu
temele nefăcute la şcoală;
Ø scăderea numărului actelor de violenţă în
care sunt implicaţi elevii.
|
16. Utilizarea TIC: (evaluare trimestriala urmarind indicatori cantitativi
si calitativi, instrumente cu antet de proiect):
·
interasistenţe,
·
lectorate
cu părinţii,
·
chestionare,
·
discuţii cu elevii, părinţii şi cadrele didactice din
şcoală
17. Procedura de autoevaluare a proiectului (periodicitate, instrumente, feedback de la
elevi, părinţi, colegi etc.)/Plan de monitorizare si evaluare a rezultatelor: (evaluare trimestriala urmărind indicatori cantitativi si
calitativi):
Evaluare
internă: se va face în urma fiecărei întâlniri, în urma fiecărei activităţi
comune.
Rezultate
concrete din timpul activităţilor desfăşurate: portofoliu ce va cuprinde:
chestionare completate (ale elevilor, profesorilor, părinţilor), concluzii şi
direcţii de acţiune.
Evaluare externă – va viza măsurarea efectului asupra
grupului ţintă: -Elevii au note mai mari – sunt interesaţi mai mult de
munca intelectuală. -Micşorarea numărului de absenţe.
-Familia este implicată în aproape toate problemele
şcolii.
-Şcoala are rezultate mai bune în ceea ce priveşte
educaţia elevilor.
18. Asigurarea efectului
multiplicator al proiectului (gradul de trensferabilitate):
Posibilitatea
continuării acţiunilor iniţiate şi pe viitor.
17. Alte informatii relevante:
BUGETUL PROIECTULUI:
Surse de finanţare:
-veniturile şcolii
-sponsorizări
din partea cadrelor didactice; părinţilor
Data: 20.09.2012
Dir. Prof. RUS VASILE GABRIEL Coordonatorilor de proiect:
înv.MOLDOVAN RAVECA
prof. ARPĂŞTEAN DORINA
Abonați-vă la:
Postări (Atom)