ŞCOALA GIMNAZIALA „GRIGORE
SILAŞI”
BECLEAN
Nr:1272./20.09.2012
PROIECT PENTRU PARTICIPAREA LA
CONCURSUL DE ACORDARE A GRADAŢIEI DE MERIT
1.Date privind aplicanţii:
Nume şi prenume: MOLDOVAN
RAVECA
Titular la: Scoala Gimnazială „Grigore Silaşi”, Beclean, BN
Specialiatea:învăţătoare
Tel./Fax: 0754520266
E-mail:raveca_moldovan63@yahoo.com
Semnătură
Nume şi prenume: KEREKES MARIA
Titular la:Şcoala Gimnazială “Grigore Silaşi” , Beclean, BN
Specialitatea: învăţătoare
Email:miakerekes@yahoo.com
Semnătură
|
2. Tema/titlul proiectului:
Titlul proiectului:
ÎMPREUNĂ VOM REUŞI!
Tema proiectului:
CĂLĂTORIE ÎN LUMEA CUVINTELOR
Domeniul:
EDUCAŢIE PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ
MOTO
:
„Citeşte! Numai citind mereu, creierul tău va deveni un
laborator nesfârşit de idei şi imaginaţii.” (Mihai Eminescu)
3.Colaboratori:
Bibliotecar Şcoala Gimnazială „Grigore
Silaşi” RUSU ANGELA
|
4. Locul desfăşurării
proiectului (unitatea / unităţile de învăţământ în care se derulează proiectul) :
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „GRIGORE SILAŞI „ BECLEAN, BN
5. Durata
proiectului:
Octombrie 2012– Iulie 2016
*cu raportare anuală către CA de
lucru: iunie 2013, 2014.2015,2016.
6. Analiza SWOT:
Puncte tari:
Dezvoltarea
abilităţilor de comunicare:
• Elevilor nu le este teamă să adreseze
întrebări colegilor sau să emită păreri.
• Elevii au mai multe şanse de a emite un
mesaj într-un cadru mai restrâns.
Creşterea
gradului de implicare în activitate:
• Membrii grupului nu se pot sustrage de la
dezvoltarea unei sarcini de lucru deoarece ceilalţi nu vor accepta
pasivitatea. .
•
Fiecare elev poate participa la realizarea sarcinii prin ceva specific lui.
•Elevii au libertatea de exprimare a ideilor determinată prin diminuarea
evaluării
Creşterea
eficienţei învăţării:
• Permite diferenţierea
sarcinilor de învăţare.
• Fiecare elev învaţă în ritm
propriu.
• Fiecare elev este o sursă de
învăţare, valorificabilă de catre ceilalţi.
• Elevii învaţă unii de la alţii.
• Elevii îşi clarifică mai uşor
aspectele neclare deoarece informaţiile sunt prelucrate în grup, pentru a fi
accesibile tuturor.
• Cei cu abilităţi, cu nivel
scăzut, învaţă şi progresează mai uşor primind sprijin, iar cei cu nivel
ridicat oferindu-l.
Dezvoltarea identităţii
personale:
• Prin autoevaluare
şi comparare cu ceilalţi, elevii conştientizează propria identitate şi o consolidează.
• Prin confruntarea
cu cu ceilalţi şi cu problemele
dobândesc capacitatea de a face faţă adversarului şi stresului.
• Elevii dobândesc
încredere în sine şi în capacitatea lor de a se schimba.
Puncte slabe:
Slab
control asupra cantităţii şi calităţii învăţării
•
Unii elevi devin pasivi, dar pot folosi rezultatele obţinute de ceilalţi.
•
Controlul şi evaluarea procesului de învăţare lipsesc sau se face cu
dificultate.
• Nu
se prevăd întodeauna momente şi instrumente clare de evaluare.
•
Rezolvarea sarcinilor necesită resurse
mai mari de timp decât pentru învăţarea prin receptare.
Oportunităţi:
• Existenţa în rândul claselor
implicate a unor elevi cu potenţial în ceea ce priveşte reuşita
activităţilor.
• Receptivitatea elevilor la
mesajul proiectului în număr cât mai mare.
Ameninţări
(riscuri):
• Lipsa de flexibilitate a programelor şcolare actuale.
• Scăderea gradului de implicare al părinţilor în ceea ce priveşte
procesul instructiv-educativ desfăşurat în şi de şcoală.
• Salariile mici ale profesorilor.
·
Conservatorismul
unor părinţi.
·
• Baza materială redusă, datorită subfinanţării
învăţământului.
• Instalarea stării de automulţumire în rândul elevilor şi a
profesorilor.
• Fiecare lecţie devine un mic experiment didactic prin care se
confirmă sau se infirmă diferite ipoteze de lucru.
|
7. Contextul/justificarea proiectului:
Ne grăbim. Inventăm maşini din ce în ce mai rapide. Ne
plătim facturile prin internet. Pentru a afla rezultatele unui meci accesăm un
site. Toate aceste obice-iuri şi-au pus amprenta asupra preocupărilor şi
modului de viaţă al familiei de azi.
„Oamenii ocupaţi” suntem noi, la începutul
sec. XXI ce ne-am îndepărtat de
lumea cărţilor, iar televizorul, calculatorul , internetul au devenit pentru
noi cele mai importante surse de informaţie.
Făcând
tot mai rar sau deloc gestul de a citi o carte, de a intra într-o bi-bliotecă,
într-o librărie , de a ne construi o bibliotecă proprie, fără să ne dăm seama
devenim „modele” pentru copiii noştri.
Acesta e motivul pentru care ne-am propus desfăşurarea unui proiect
edu-caţional prin care să corectăm această stare de lucruri trezind în
sufletele dornice de cunoaştere ale micilor
învăţăcei, interesul pentru lumea fascinantă a cărţii !
Şcolarii mei au o
minte ageră, fire vioaie, gata
oricând de joacă şi năz-drăvănii şi
găsesc că este bine să fie scoşi de sub tutela audio-vizualului şi orientaţi
spre atmosfera liniştitoare , tainică a bibliotecii, ajutaţi să descopere
valoarea gestului de a se împrieteni cu o poveste, cu un personaj, cu un autor.
Pas cu pas, îndrumaţi cu migală de iubitori de carte, apropiaţi de un mediu în
care se adăposteşte „înţelepciunea şi
frumuseţea creaţiei umane”, îmi doresc a le oferi copiilor mei şansa de a
afla că „ Atunci când deschidem cărţile, des-coperim că avem aripi!” (Helen
Hayes):
Proiectul educaţional pe care-l propunem, reprezintă o încercare
de a repune în drepturi „cartea ” şi
„biblioteca”, de a le aduce în
atenţia copiilor şi părinţilor, de a contribui la redescoperirea lecturii ca o
plăcere, o relaxare, un izvor de
cunoaştere şi visare fără de egal!
8. Obiectivul general:
Aducerea în
atenţia copiilor lumea fascinantă a cărţii ; cultivarea interesului şi a unei
atitudini pozitive faţă de rolul şi locul bibliotecii în universul uman;
9.Obiectivele specifice ale proiectului:
§ Formarea unor competenţe de comunicare şi
de interacţiune între elevii claselor implicate în proiect. (40 de elevi
implicaţi îşi vor dezvolta abilităţile de comunicare şi cooperare ).
§ Formarea
în rândul elevilor implicaţi în
proiect a unor competenţe de implementare a unor procese inovatoare de
predare-învăţare centrate pe elev.
§
Formarea
unor competenţe de organizare a activităţii în grupuri mici, facilitând
învăţarea prin cooperare.
§ Stimularea şi sprijinirea învăţării elevilor în funcţie de caracteristicile lor individuale (mediul
social de provenienţă, contextul etnocul-tural, ritmul individual de
dezvoltare şi de învăţare etc.).
§ Prevenirea eşecului în instruire a
elevilor cu rezultate mai slabe la învăţătură şi creşterea progresivă a randamentului
şcolar în rândul elevilor implicaţi.
§ Crearea
respectului faţă de carte şi cultivarea dorinţei de a o păstra în bună stare,
pentru ca să poată fi citită de cât mai mulţi copii;
§ Să trăiască experienţe pozitive care să
le pregătească un contact
plăcut cu cartea;
§
Să
conştientizeze valoarea gestului de a împrumuta cărţi de la bibliotecă ;
§
Să
viziteze librării cunoscând sectorul de carte pentru copii şi să înceapă
achiziţionarea primelor exemplare pentru biblioteca personală;
§
Să
relaţioneze cu membrii ai comunităţii în care trăiesc ;
§ Formarea
obişnuinţei de a merge la bibliotecă, de a căuta cărţi sau alte informaţii pe
care aceasta le oferă.
§ Conştientizarea
părinţilor cu privire la rolul lor în formarea şi dezvoltarea deprinderilor
de citit;
|
§ Evidenţierea importanţei
lecturii în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi formare a
personalităţii
|
10. Descrierea colectivului de elevi
(grupul ţintă din proiect) :
Ø Elevii claselor: a IV-a A şi a III-a C
Clasa
de elevi pe care o conduc (cls. a IV-a A) cuprinde un număr de 21 de
elevi : 9 fete şi 12 băieţi. Împreună cu aceşti elevi, în anul şc.2011-2012
am editat volumul de creaţii literare
“Anotimpuri…”;am imprimat albumul de colinde “Noi umblăm şi colindăm “
(anul şc. 2010-2011); am participat la numeroase concursuri pe teme de:
Matematică , Lb. şi lit. română, Ab. Practice, Ed plastică, de nivel
naţional, în urma cărora am obţinut numeroase premii; am participat în
fiecare an la Zilele Oraşului şi Zilele Europei cu dansuri moderne, pe scena
oraşului nostru; am derulat diverse
proiecte educaţionale în care , o puternică implicare au avut-o şi părinţii acestora. Împreună cu
părinţii am derulat proiectul “Şcoala părinţilor”(în anul şc. 2011-2012)
finalizându-l cu o interesantă revistă sub acelaşi nume.
|
11. Complementaritatea cu alte
proiecte/programe, experienţa anterioară :
În anul şcolar
2011-2012 am derulat, cu aceeaşi clasă de elevi, proiectele: „Eu spun DA lecturii/ Spune şi
tu!” şi „Îmbrăţişarea lecturii”, care
au avut un impact pozitiv atât asupra elevilor clasei cât şi a altor elevi din
şcoală. Multe din activităţile cuprinse în proiect au fost postate pe site-ul
şcolii, ca un exemplu pozitiv pentru colegii care doresc să ne urmeze îndemnul către
lumea cititului. Activităţile proiectului s-au desfăşurat pe întregul an
şcolar.
Finalitatea
proiectelor a constat în editarea unei frumoase cărţi cu titlul „Anotimpuri...” , ce cuprinde:
creaţiile elevilor, poveşti desenate, planuri pentru redactarea unor compuneri,
expresii frumoase pentru redactarea unor compuneri şi glume.
12. Descrierea activităţilor propuse în proiect :
ACTIVITĂŢI
|
LOCAŢII
|
PERIOADA
|
PARTICIPANŢI
|
REPERE DE CONŢINUT
|
1.“La
început de drum”;
“În lumea poveştilor”
|
Biblioteca şcolii
|
Octombrie
|
41
elevi cls a IV-a A
şi a III-a C
|
Iniţierea proiectului
- vom citi fragmente din diferite cărti,
- vom desena (ilustratii pentru cartea preferată),
- vom stabili care sunt drepturile cititorului, vom avea un portofoliu în
care vom pune diferite compuneri, un orar cu timpul dedicat lecturii.
|
2.“Prima mea carte”
|
Sala de festivităţi
|
Noiembrie
|
41 elevi cls. IV A şi cls.IIIC
12 elevi
cls VIC
|
Prezentare
de car-te: ”Flori de de nu mă
uita” cls.aVI-a C;
„
Anotimpuri...”
-cls. a IV-a A
-Schimb de ex-perienţă în cadrul lansării cărţilor edi-tate
„Învăţăm
să fim autori”. cls.IIIC
|
3.„Trecut-prezent”
-datini şi obiceiuri
|
Biblioteca şcolii
|
Decembrie
|
41 elevi ai
celor două clase implicate
Părinţi şi bunici ai copiilor
|
Realizarea unei colecţii– poze vechi cu obiceiuri străbune
-colinde vechi de la bunicii noştri;
-“Cum sărbă-torim astăzi vechile sărbători?”
|
4.„Eminesciana”
|
Sala de clasă
Biblioteca şcolii
|
Ianuarie
|
Elevii claselor im-plicate
|
Recitări din opera
marelui poet
Scrisoare lui Emi-nescu
„Şi eu pot crea versuri!”
|
5.“Poveşti
vechi în variantă modernă”
|
Sala de clasă
CDI-ul şcolii
|
Februarie
|
Elevii
claselor im-plicate
|
Prezentarea
unor poveşti ce urmează a fi modernizate
Citirea poveştilor, povestirea lor
Modificarea po-veştilor într-o
vari-antă modern, fără a schimba conţinutul
|
6.Creangă–un mare povestitor
|
Biblioteca şcolii
|
Martie
|
Elevii claselor im-plicate
|
Poveşti în variantă modern
Modernizarea unor poveşti scrise de Creangă
|
7.“Cuvinte
vrăjite”
|
Sala de clasă
|
Aprilie
|
Elevii claselor im-plicate
|
Lecturarea
creaţiilor proprii
Corectarea lucră-rilor
Scrierea corectă a lu crarilor
Redactarea altor lucrări de acest gen
|
8.Cartea clasei
|
Sala de clasă
|
Mai
|
Elevii claselor im-plicate
|
Realizarea unei noi cărţi în format tipărit
|
9.“La final
de drum”
|
Sala de festivităţi
|
Iunie
|
Elevii claselor im-plicate
Părinţii elevilor
Colegi de şcoală
|
Serbare
şcolară
Finalizarea
proiec-tului
|
13. Graficul activităţilor:
Activitate/
subactivităţi
|
TERMEN (2012/2013)
|
Responsabili
|
|||||||||
Oct
|
Nov
|
Dec
|
Ian
|
Feb
|
Mar
|
Apr
|
Mai
|
Iun
|
|
||
1.La început de drum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inv.Raveca M .
Inv. Kerekes M.
|
|
2.Prima mea carte
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv. Raveca M.
|
|
3.Trecut-prezent datini şi
obiceiuri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.Raveca M .
Înv. Maria K.
|
|
4.Eminesciana
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.Raveca M .
Înv. Maria K.
|
|
5.Povesti vechi în varianta modernă 6.Cuvinte vrăjite 7.Creangă şi alti mari povestitori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.Raveca M .
Înv. Maria K.
|
|
8.Cartea clasei 9.La final de drum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.Raveca M .
Înv. Maria K.
|
|
14. Precizarea indicatorilor de realizare imediată (output), precum şi precizarea indicatorilor de rezultat (result) care reprezintă modalitatea de măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi directe ale proiectului pentru grupul ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul proiectului şi a indicatorilor de impact (reprezintă consecinţele indirecte şi pe termen lung ale proiectului)
Rezultatele concrete din timpul
activităţilor desfăşurate vor fi prinse în portofoliul elevilor, vor fi analizate,
concluzionate şi direcţionate înspre ceea ce dorim să realizăm în final.
Elevii vor da dovadă de interes,
spirit ludic, cooperare, alternative prin simţul artistic, fiind interesaţi
mai mult de munca intelectuală. Îşi vor dezvolta atitudini de
relaţionare cu ei înşişi şi cu ceilalţi. Vor beneficia de însuşirea unor
instrumente de analiză şi valorizare a operelor literare şi de formarea unei gândiri autonome,
reflexive, critice. Absenţa unei lecturi
susţinute e evidentă în vocabularul lor sărac, în comportament, în gîndire,
în violenta limbajului.
|
15.
Procedura de autoevaluare a proiectului :
Promovarea
proiectului în şcoală;
Realizarea portofoliului proiectului ;
Panouri cu imagini din activităţi;
Consemnarea numărului de participanţi la fiecare
activitate;
Evaluarea impactului ce l-a avut proiectul în rândul
participanţilor.
16. Asigurarea efectului
multiplicator al proiectului:
Prin
realizarea acestui proiect voi realiza situaţii concrete de învăţare, copiii îmbogăţindu-şi orizontul cultural şi experienţa personală.
17. Alte informatii relevante:
Data:19.09.2012
Coordonatori de proiect:
Dir. Prof. RUS VASILE GABRIEL înv. MOLDOVAN
RAVECA
înv. KEREKES MARIA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu